Luchtkanalenspecialist pakt door met BIM

nov 07

Het gebruik van BIM in de bouw is in de afgelopen jaren flink toegenomen. Bovendien zijn de toepassingen van het Bouw Informatie Model aanzienlijk uitgebreid. Waar BIM tot enkele jaren geleden vooral werd benut in de ontwerpfase, speelt het model nu ook in de calculatie-, productie-, uitvoerings- en beheerfase een grote rol. De Schilt bedrijven Schilt Luchtkanalen en Schilt Luchttechniek spelen hierop in met een uitgebreide BIM-implementatie, waarin niet alleen wordt gefocust op een efficiënte calculatie en verrijking van de BIM-modellen, maar ook op een optimale samenwerking met de installateur, adviseur en andere betrokken partijen.

“Installateurs leveren steeds vaker BIM-modellen bij ons aan, op basis waarvan wij onze luchtkanalen en bijbehorende luchttechnische componenten calculeren”, vertelt Marco ter Horst, operationeel manager bij Schilt Luchtkanalen BV. “Om hier efficiënt invulling aan te geven, hebben wij enkele jaren geleden Revit BIM-software aangeschaft. Vier van onze tekenaars/werkvoorbereiders hebben bovendien diverse BIM-trainingen gevolgd, om vertrouwd te raken met het programma en alle mogelijkheden. Om alle kanalen-configuraties, tags en materiaalstaten van onze luchtkanalenproducten op een juiste manier aan het model toe te voegen, maken wij steevast gebruik van de Luka luchtkanalen BIM bibliotheek.”

Snel, efficiënt en waarheidsgetrouw

“In de Luka bibliotheek zijn alle rechthoekige en ronde kanaaldelen en instortkanalen gemodelleerd”, vertelt Geroen van der Voorde, projectleider/BIM-modelleur bij Schilt Luchtkanalen BV. “Inclusief de vormdelen, en zowel in verzinkt, aluminium als RVS. Bovendien zijn veel belangrijke onderwerpen en kanaalspecificaties uit het Luka kwaliteitshandhoek in de BIM-modellen opgenomen, zoals de plaatkwaliteit, plaatdiktes, standaardafmetingen en luchtdichtheidsklasse Luka C. Doordat de Luka-componenten zijn voorzien van ETIM-kenmerken, kunnen we heel eenvoudig een compleet kanalenstelsel tot in detail uitwerken en optimaliseren. Conform de Luka-eisen en inclusief stuklijsten met aantallen, vierkante meters en gewichten. Op basis hiervan kunnen we heel snel, efficiënt en waarheidsgetrouw onze calculaties uitvoeren. Na gunning genereren wij bovendien onze productie- en werktekeningen uit het model, waardoor faalkosten, meerkosten en vertragingen tot een minimum worden beperkt.”

BIM-implementatie

Als eerste BIM-project hebben Schilt Luchtkanalen en Schilt Luchttechniek het nieuwe Hilton Amsterdam Airport Schiphol hotel gerealiseerd. “BIM stond op dat moment (2015, red.) nog in de kinderschoenen”, vertelt Ter Horst. “Het heeft dan ook best wat voeten in de aarde gehad om een passend BIM-model te maken. Niet alleen voor ons, maar ook voor installateur Unica Projecten West. Bovendien was deze opdracht omvangrijk: waar Schilt Luchtkanalen circa 12.000 m² rechthoekig kanaalwerk en circa 9.000 m¹ rond kanaalwerk heeft geleverd en gemonteerd, kreeg Schilt Luchttechniek de levering van ruim 1.300 brand- en regelkleppen, 45 naverwarmers, 970 VAV/COV-regelaars en ruim 2.200 roosters gegund.” Van der Voorde: “Na het Hilton-project hebben we de draad opgepakt om BIM verregaand in onze organisatie te implementeren. Een juiste beslissing, want inmiddels voeren we ruim 40% van onze projecten uit in BIM. De afgelopen jaren hebben we onder andere de nieuwbouw van Thermen Berendonck in Wijchen en het Leonardo Royal Hotel in Amsterdam gemaakt. Op dit moment zijn we bovendien betrokken bij de nieuwbouw van het AFAS Experience Center in Leusden en het kantoorgebouw en referentiecentrum voor de European Medicines Agency (EMA) in Amsterdam.

Nieuwe mogelijkheden

Anno 2019 onderzoeken de Schilt bedrijven de mogelijkheden om de BIM-modellen nog efficiënter uit te lezen. Inclusief de modellen waarin luchtkanalen en hulp- en vormstukken (nog) niet goed zijn gedefinieerd. Daarnaast verkennen de bedrijven de mogelijkheden voor Total Station. “Met dit softwareprogramma kunnen we heel eenvoudig de boor-referentiepunten voor onze ophangingen uitzetten in het definitieve BIM-ontwerp”, vertelt Van der Voorde. “De software zorgt vervolgens voor een vertaling naar de bouw, waar met behulp van de GPS-coördinaten en een laser de boorpunten nauwkeurig worden gemarkeerd. Hierdoor is met de hand aftekenen binnenkort niet meer aan de orde, met een nog snellere montage en minimale foutkansen als resultaat.”

Artikel geplaatst in: Installatie & Bouw nr 5 2019